Efekty uczenia się dla kierunku Wzornictwo – studia I stopnia
Oznaczenia:
KW – kierunkowe efekty uczenia się dla Wzornictwa – studia I stopnia
W – kategoria wiedzy w efektach uczenia się
U – kategoria umiejętności w efektach uczenia się
K – kategoria kompetencji społecznych w efektach uczenia się
1, 2, 3… – numer efektu uczenia się
Symbol | Efekty uczenia się dla kierunku Wzornictwo Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku Wzornictwo absolwent: | Odniesienie do charakterystyk Polskiej Ramy Kwalifikacji |
| ||
WIEDZA |
| ||||
KW_W01 | ma wiedzę w zakresie sposobu realizacji prac artystycznych i projektowych, zna techniki warsztatowe, zasady perspektywy i rzutowania aksonometrycznego, zasady kompozycji oraz odpowiedniego doboru środków ekspresji z zakresu projektowania wzornictwa | P6S_WG |
| ||
KW_W02 | wykazuje się znajomością zagadnień z zakresu historii sztuki i wzornictwa, posiada świadomość zmieniających się kontekstów i linii rozwojowych charakterystycznych dla tych dziedzin | P6S_WG, P6S_WK |
| ||
KW_W03 | zna publikacje z dziedziny historii sztuki i wzornictwa | P6S_WG |
| ||
KW_W04 | ma wiedzę dotyczącą stylów w sztuce i tendencji wzornictwa, zna związaną z nimi terminologię związaną z wykonywaniem zawodu projektanta wzornictwa | P6S_WG |
| ||
KW_W05 | zna materiały, techniki i technologie cyfrowe i informacyjne wykorzystywane w różnych dziedzinach wzornictwa oraz programy komputerowe wspomagające procesy projektowania dostosowane do kierunku wzornictwo | P6S_WG |
| ||
KW_W06 | ma wiedzę w zakresie ochrony dóbr intelektualnych i materialnych twórców oraz innych aspektów związanych z wykonywaniem zawodu projektanta na kierunku wzornictwo | P6S_WG |
| ||
| KW_W07 | ma wiedzę dotycząca marketingowych aspektów zw. z wykonywaniem zawodu, zna podstawy technik prezentacji projektów, dorobku i zawodowego | P6S_WG |
| |
KW_W08 | ma świadomość możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej w działaniach artystycznych i projektowych. | P6S_WG, P6S_WK |
| ||
KW_W09 | ma świadomość konieczności stosowania zasad zrównoważonego projektowania, zachowania równowagi pomiędzy potrzebami człowiek i cywilizacji a ochroną środowiska i zachowania go w jak najzdrowszej niezmienionej formie dla przyszłych pokoleń | P6S_WG |
| ||
KW_W10 | rozumie konieczność stosowania zasad dostępności dla osób zależnych w zakresie projektowania wzornictwa i jego roli w niwelowaniu barier pomiędzy osobami niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi | P6S_WK |
| ||
KW_W11 | ma wiedzę zakresu psychologii, socjologii i filozofii, potrafi zrozumieć potrzeby społeczne stawiane przed współczesnym projektantem wzornictwa | P6S_WG |
| ||
UMIEJĘTNOŚCI |
| ||||
KW_U01 | potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną oraz praktyczną uzyskaną w toku studiów dla tworzenia własnych koncepcji artystycznych i projektów z zakresu wzornictwa | P6S_UW |
| ||
KW_U02 | umie adekwatnie zastosować wiedzę z zakresu technik warsztatowych oraz sposobu realizacji prac do konkretnych realizacji artystycznych i projektowych | P6S_UW |
| ||
KW_U03 | umie działać w sposób autonomiczny, podejmując samodzielne decyzje przy realizacji prac artystycznych i projektowych | P6S_UO |
| ||
KW_U04 | posiada umiejętność współdziałania z innymi osobami, doświadczenie w konsultacjach projektów z udziałem grupy studentów, jest przygotowany do pracy zespołowej
| P6S_UK |
| ||
KW_U05 | jest wyposażony w różnorodne umiejętności warsztatowe umożliwiające realizację koncepcji artystycznych i projektowych w postaci konkretnych prac, również we współczesnym otoczeniu społeczno-gospodarczym | P6S_UW |
| ||
KW_U06 | jest przygotowany oraz zmotywowany do rozwijania zdolności artystycznych i umiejętności projektowych w samodzielnej pracy projektanta wornictwa | P6S_UU |
| ||
KW_U07 | umie wykorzystać własną intuicję i wyobraźnię a także poznane techniki i technologie realizacyjne do kreacji artystycznej i realizacji projektów z zakresu wzornictwa | P6S_UW, P6S_UU |
| ||
KW_U08 | posiada umiejętność ustnej i pisemnej analizy dzieł sztuki, projektów i realizacji z dziedziny wzornictwa oraz problemowego ujmowania zagadnień artystycznych i projektowych, umie korzystać ze źródeł teoretycznych | P6S_UK |
| ||
KW_U09 | potrafi w sposób właściwy opisać i omówić projekt | P6S_UK |
| ||
KW_U10 | potrafi prawidłowo formułować wypowiedzi w dziedzinach związanych ze sztuką oraz wzornictwem, posiada odpowiedni zasób słownictwa zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego | P6S_UK |
| ||
KW_U11 | potrafi publicznie zaprezentować własne dokonania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych | P6S_UK |
| ||
|
| ||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
| ||||
KW_K01 | jest świadomy konieczności ustawicznego kształcenia, rozwijania umiejętności i poszerzania wiedzy związanej z wykonywaniem zawodu projektanta wzornictwa | P6S_KO |
| ||
KW_K02 | potrafi samodzielnie organizować sobie pracę, zbierać i analizować informacje, dokonywać ich syntezy i wykorzystywać w procesie twórczym i projektowym | P6S_KR |
| ||
KW_K03 | posiada zdolność twórczego i elastycznego myślenia, odpowiednio korzysta z zasobów emocjonalnych, wyobraźni i intuicji, potrafi z właściwą empatią współpracować z innymi osobami, przeciwdziałać stresowi związanemu z publicznymi prezentacjami i podejmowaniem nowych zadań | P6S_KO |
| ||
KW_K04 | posiada umiejętność krytycznej oceny wyników własnych działań twórczych i projektowych a także konstruktywnej oceny działań innych osób | P6S_KK |
| ||
KW_K05 | posiada umiejętności związane z funkcjonowaniem społecznym projektanta wzornictwa, jest przygotowany tak do pracy zespołowej, do wystąpień i prezentacji publicznych, potrafi negocjować i posługiwać się odpowiednią argumentacją w celu przedstawienia swojego stanowiska | P6S_KK |
| ||
KW_K06 | rozumie konieczność ochrony praw autorskich, zna podstawowe pojęcia z zakresu tego prawa, w obszarze związanym z wykonywaniem zawodu projektanta wzornictwa | P6S_KR, P6S_KO |
| ||
KW_Ko7 | rozumie znaczenie tradycji w projektowaniu, jej znaczenie dla budowania tożsamości, ma świadomość roli projektowania w kreowaniu otoczenia | P6S_KR |
| ||
Charakterystyki efektów uczenia się z rozwinięciem dla dziedziny sztuki
Kod składnika opisu | Kategoria opisowa, aspekty o znaczeniu podstawowym | Charakterystyki efektów z rozwinięciem dla dziedziny sztuki | Odniesie do kierunkowych efektów uczenia się |
Wiedza: wie i rozumie | |||
P6S_WG | Zakres i głębia – kompletność perspektywy poznawczej i zależności | w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów i zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem: – w zakresie wiedzy o realizacji prac artystycznych (środków ekspresji i umiejętności warsztatowych) – w zakresie rozumienia kontekstu dyscyplin artystycznych:(style w sztuce, publikacje związane z zagadnieniami artystycznymi, pojęcia w zakresu prawa ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, – w zakresie wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej | KW_W01 KW_W02 KW_W03 KW_W04 KW_W05 KW_W06 KW_W07 KW_W08 KW_W09 KW_W11
|
P6S_WK | Kontekst – uwarunkowania, skutki
| fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji podstawowe ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości | KW_W02 KW_W08 KW_W09 KW_W10
|
Umiejętności: potrafi | |||
P6S_UW | Wykorzystanie wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania | wykorzystać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywanych przez: – w zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki) w sposób świadomy posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego i technologią w trakcie prac projektowych; podejmować samodzielne decyzje dotyczące procesu projektowego i realizacji projektu; – w zakresie umiejętności warsztatowych: dbać o stały rozwój warsztatu projektanta | KW_U01 KW_U02 KW_U05 KW_U07
|
P6S_UK | Komunikowanie się – odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym | komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska, by dyskutować o nich posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego – w zakresie umiejętności werbalnych – w zakresie publicznych prezentacji: | KW_U04 KW_U08 KW_U09 KW_U10 KW_U11
|
P6S_UO | Organizacja pracy – planowanie i praca zespołowa | planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole | KW_U03
|
P6S_UU | Uczenie się – planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób | samodzielnie planować i realizować zamierzone własne uczenie się przez całe życie
| KW_U06 KW_U07 |
Kompetencje społeczne: jest gotów do | |||
P6S_KK
| Oceny – krytyczne podejście | Krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów – w zakresie właściwości umysłowych: zasięgania opinii ekspertów w przypadku wątpliwości w samodzielnym rozwiązywaniu problemów; panowania nad swoim zachowaniem podczas publicznych wystąpień | KW_K04 KW_K05
|
P6S_KO
| Odpowiedzialność – wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego | wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego inicjowania działań na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | KW_K01 |
P6S_KR
| Rola zawodowa – niezależności i rozwój etosu | Odpowiedzialne pełnienie ról zawodowych, w tym: – w zakresie niezależności: podejmowania działań, samodzielnych prac (analizowanie informacji i ich synteza, argumentacja i umiejętność organizacji pracy); | KW_K02 |
Przyporządkowanie efektów uczenia się do poszczególnych przedmiotów:
(tabela przedmiotów z odniesieniem do efektu)
Wzornictwo I stopień | Nazwy przedmiotów | |||||||||||||||||||
Zakładane efekty | Wybrane zagadnienia z historii sztuki | Wybrane zagadnienia z historii wzornictwa i architektury | Psychofizjologia widzenia | Podstawy filozofii | Lektorat j. angielskiego | Prawo autorskie | Warsztaty doradztwa zawodowego | Rysunek | Malarstwo | Rysunek z elementami anatomii | Wprowadzenie do graficznych technik komputerowych | Perspektywa i aksonometria | Liternictwo i podstawy typografii | Reżyseria barwy i przestrzeni | Licencjacka pracownia dyplomowa | Seminarium dyplomowe | Aneks artystyczny | Procesy twórcze i projektowe | ||
wiedza | ||||||||||||||||||||
KW_W01 |
|
| + |
|
|
|
| + | + | + | + | + |
| + | + | + | + | + | ||
KW_W02 | + | + | + | + |
|
|
|
| + | + |
|
| + |
|
|
|
|
| ||
KW_W03 | + |
|
|
| + |
|
|
|
| + |
|
| + |
|
|
|
|
| ||
KW_W04 | + | + |
|
|
|
|
| + | + | + |
|
|
|
|
|
| + |
| ||
KW_W05 | + |
|
|
|
|
|
|
| + | + | + |
|
| + | + | + |
|
| ||
KW_W06 | + |
| + |
|
| + |
| + |
|
|
|
|
|
| + | + | + |
| ||
KW_W07 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| + |
|
|
|
|
|
| + | ||
KW_W08 | + |
| + |
|
|
| + |
|
| + |
|
|
| + | + | + |
| + | ||
KW_W09 |
|
| + |
| + |
|
|
|
|
|
|
|
| + | + |
|
| + | ||
KW_W10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
KW_W11 | + |
|
| + |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
umiejętności | ||||||||||||||||||||
KW_U01 |
| + | + |
|
|
|
|
| + | + | + | + | + | + | + | + |
| + | ||
KW_U02 |
| + |
|
|
|
|
| + | + |
|
|
| + | + |
|
| + |
| ||
KW_U03 |
|
|
|
|
|
|
|
| + | + | + |
|
|
| + | + |
| + | ||
KW_U04 | + |
|
|
|
|
|
|
| + |
|
|
| + |
|
|
|
| + | ||
KW_U05 | + |
|
|
|
|
| + | + | + |
|
|
| + |
| + | + | + |
| ||
KW_U06 |
| + |
|
|
|
| + | + | + | + |
|
|
|
|
| + | + | + | ||
KW_U07 |
|
|
| + |
|
|
|
| + | + | + |
|
| + | + | + |
|
| ||
KW_U08 | + | + |
|
|
| + |
|
|
|
|
|
|
| + |
| + |
|
| ||
KW_U09 |
|
| + | + | + | + |
|
|
|
|
|
|
|
| + | + |
|
| ||
KW_U10 | + | + |
|
| + |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
KW_U11 | + |
| + |
| + |
|
|
|
|
| + |
|
|
|
|
|
| + | ||
Kompetencje społeczne | ||||||||||||||||||||
KW_K01 | + | + |
| + |
|
| + | + | + | + | + | + |
|
| + | + | + | + | ||
KW_K02 | + |
| + |
|
|
| + |
|
|
| + |
|
|
| + | + |
|
| ||
KW_K03 | + |
| + | + |
|
|
| + |
| + |
|
|
| + |
|
| + | + | ||
KW_K04 |
| + |
|
|
|
|
| + | + | + |
| + |
|
| + | + | + | + | ||
KW_K05 |
| + | + |
| + |
|
|
|
|
|
| + | + | + | + | + |
| + | ||
KW_K06 | + |
|
|
| + |
|
|
|
|
|
|
| + |
| + | + |
|
| ||
KW_K07 | + |
|
| + |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
Wzornictwo I stopień | Nazwy przedmiotów | |||||||||||||||||
Zakładane efekty | Warsztaty zawodowe – portfolio artystyczne | Materiałoznawstwo | Ergonomia z anatomią | Praktyki | Rysunek projektowy | Kompozycja brył i płaszczyzn | Rzeźba | Wybrane zagadnienia z historii ubioru | Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej | Rozważania o kulturze | Konstrukcja – techniki realizacji | Fotografia produktu | Pracownia dodatkowa | Metody wizualizacji informacji | Podstawy przedsiębiorczości | Projektowanie przedsięwzięć kulturalnych | Podstawy psychologii | Socjologia ogólna |
wiedza | ||||||||||||||||||
KW_W01 | + | + | + | + | + | + |
|
| + | + | + |
| + |
|
|
|
|
|
KW_W02 |
| + | + |
|
| + | + | + | + | + |
| + |
|
|
|
|
|
|
KW_W03 |
| + | + |
|
|
|
| + | + | + |
|
|
|
|
| + |
|
|
KW_W04 | + | + |
|
| + | + |
|
| + | + |
|
| + |
|
|
|
|
|
KW_W05 |
| + |
| + |
| + |
|
| + | + |
|
| + | + |
|
|
|
|
KW_W06 |
| + |
| + | + |
|
| + | + | + |
| + |
|
| + |
|
|
|
KW_W07 | + | + | + |
|
|
|
| + | + | + | + | + |
| + |
|
|
|
|
KW_W08 |
| + |
| + |
|
|
|
| + | + | + |
| + |
|
|
|
|
|
KW_W09 |
| + |
| + |
|
|
|
| + | + |
|
|
|
|
|
| + |
|
KW_W10 |
| + |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| + |
|
|
| + |
|
KW_W11 |
| + |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| + | + |
umiejętności | ||||||||||||||||||
KW_U01 |
| + | + | + |
| + | + | + | + | + | + | + | + |
|
| + |
|
|
KW_U02 | + | + | + |
| + |
|
|
| + | + | + | + | + |
|
|
|
|
|
KW_U03 |
| + |
|
|
|
| + |
| + | + |
|
| + |
|
|
|
|
|
KW_U04 |
| + | + | + |
|
|
|
| + | + |
| + | + |
| + |
| + | + |
KW_U05 |
| + | + | + | + |
|
|
|
| + | + | + |
|
| + |
| + | + |
KW_U06 | + | + |
|
| + |
| + |
| + | + | + |
|
|
|
| + |
|
|
KW_U07 | + | + |
| + |
|
|
|
| + | + |
|
| + |
|
|
|
|
|
KW_U08 |
| + |
|
|
| + | + | + |
| + |
| + |
|
|
|
|
|
|
KW_U09 |
| + |
| + |
|
|
|
|
| + |
|
| + | + |
|
|
|
|
KW_U10 |
| + |
|
|
| + |
| + |
| + |
|
|
|
|
|
|
|
|
KW_U11 |
| + |
|
|
|
|
|
|
| + |
|
| + | + |
|
|
|
|
Kompetencje społeczne | ||||||||||||||||||
KW_K01 | + | + | + | + | + |
| + | + | + | + |
|
|
|
| + |
|
|
|
KW_K02 | + | + |
|
|
|
|
| + | + | + | + | + | + | + |
| + | + |
|
KW_K03 |
| + |
|
| + | + |
|
| + | + | + |
| + |
|
|
| + | + |
KW_K04 | + | + | + |
| + |
|
|
| + | + |
|
|
|
|
|
|
|
|
KW_K05 |
| + |
| + |
|
|
|
| + | + |
|
|
| + | + | + | + | + |
KW_K06 |
| + |
|
|
|
|
|
| + | + |
| + | + |
|
|
|
|
|
KW_K07 |
|
|
| + |
|
|
|
|
|
|
|
| + |
|
|
|
| + |
Karty przedmiotu są zamieszczone na platformie Moodle, do której studenci mają dostęp.
Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych w trakcie całego cyklu kształcenia (opis procesu prowadzącego do uzyskania efektów uczenia się)
przedmiotowe efekty uczenia się i formie ich weryfikacji określają prowadzący zajęcia. Są one opisane w kartach przedmiotu.
Program studiów zakłada stosowanie różnych metod nauczania, które umożliwiają Studentowi osiągnięcie zdefiniowanych efektów uczenia się, jak wykład (forma przekazywania wiedzy, podczas której często wykorzystuje się multimedia), ćwiczenia (forma zajęć, podczas której rozwijane są umiejętności praktyczne), lektorat (podnoszenie kompetencji językowych przy pomocy projektów, prezentacji, rozmów), seminarium dyplomowe (konsultacje z mentorem wzbogacone o warsztaty, dyskusje)
Weryfikacja odbywa się poprzez:
– prace etapowe (realizowane w trakcie studiów – kolokwia, referaty, prezentacje, projekty)
– zaliczenia i zaliczenia z oceną (kryteria oceniania uwzględnione w karcie przedmiotu)
– egzaminy z przedmiotu (forma ustna, pisemna, testowa lub praktyczna zawarta w
karcie przedmiotu)
– wymianę międzynarodową studentów (nabyta wiedza, umiejętności, kompetencje w kontekście pobytu w uczelni partnerskiej
– praktyki studenckie (uzyskane efekty uczenia się podczas realizacji praktyk studenckich, weryfikacja następuje zgodnie z regulaminem praktyk i studenckich)
– przeglądy i wystawy końcoworoczne
– proces dyplomowania (praca oceniana przez promotora i recenzenta, egzamin oceniany przez członków komisji)
Absolwent:
Zna i rozumie zagadnienia z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalające na realizację zadań zespołowych (również o charakterze interdyscyplinarnym), istnienia trendów i ich wpływ na proces projektowania w różnych metodach.
Ma podstawową wiedzę z zakresu socjologii, antropologii, psychologii, ergonomii oraz filozofii, posługuje się fachową terminologią z zakresu sztuk wizualnych. Absolwent posiada umiejętności umożliwiające na docieranie do informacji (pozycje książkowe, publikacje, filmy, nagrania, Internet), ich analizowanie i interpretowanie.
Swobodnie porusza się w obszarze zagadnień z zakresu warsztatu rysunkowego projektanta (rysunek żurnalowy/techniczny/studyjny/projektowy/zawodowy) dopasowany do wymogów wybranej specjalności.
Absolwent ma wiedzę z zakresu środków komunikacji społecznej, roli projektanta, świadomości wpływu technologii na proces powstawania obiektu, oraz współpracy w zespole.
Absolwent studiów o profilu praktycznym potrafi tworzyć i wypracowywać indywidualny język wypowiedzi artystycznej projektanta , realizując własne twórcze koncepcje, wykorzystując w tym celu różnorodne narzędzia i techniki warsztatu projektanta.
Potrafi uwzględniać w swoich projektach ograniczenia projektowe (specyficzne wymagania zleceniodawcy, ograniczenia technologiczne, ekonomiczne lub społeczne)
Absolwent potrafi współpracować z innymi osobami w ramach wspólnych prac i projektów, także o charakterze interdyscyplinarnym.
Absolwent jest przygotowany do przygotowania prac pisemnych i wystąpień, dotyczących własnej działalności twórczej, w tym swobodnie posługuje się językiem angielskim w zakresie sztuk wizualnych na poziomie B2 Europejskiego Systemu opisu Kształcenia Językowego.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotowy do samodzielnego podejmowania prac, wykazuje się umiejętnością analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz motywacji w zakresie organizacji pracy; jest przygotowany do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy zawodowej lub twórczej; panowania nad emocjami, komunikowania się w obrębie własnego środowiska i społeczności w sposób świadomy i profesjonalny, także w języku obcym.