Załącznik nr 2 do Uchwały
Senatu z dnia 14 maja 2022 roku
PROGRAM KSZTAŁCENIA – DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
I. Charakterystyka studiów:
Nazwa kierunku | Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna |
Poziom kształcenia | 7 poziom Polskich Ram Kwalifikacji |
Profil kształcenia | praktyczny |
Typ studiów: | Studia drugiego stopnia (3 semestry) |
Tryb studiów | Studia stacjonarne, studia niestacjonarne |
Sumaryczna liczba punktów konieczna do ukończenia studiów i uzyskania tytułu zawodowego | 103 ECTS |
Nadawany tytuł | magister |
Dziedzina i dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia | Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna jest prowadzone w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym. Nacisk położony jest na praktyczne formy założonych treści programowych, nabycie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami i narzędziami właściwymi dla pracy dziennikarza i weryfikację osiągania efektów kształcenia. |
Spójność kierunku studiów z misją Uczelni:
Prowadzenie studiów z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej wpisuje się bezpośrednio w misję Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych im. prof. Michała Iwaszkiewicza. Kierunek ten bowiem odzwierciedla dążenia, które legły u podstaw powołania Uczelni przez jej założyciela, a obecnie patrona – dążeniami tymi było łączenie wiedzy z praktyką, która zmienia rzeczywistość, co literalnie znajduje swój wyraz w misji uczelni. Jak bowiem czytamy, szkoła „powołana została z umiłowania kultury i sztuki (architektura wnętrz, wzornictwo), pragnienia sprawnego kierowania instytucjami mającymi wpływ na rzeczywistość (prawo) oraz współkreowania przestrzeni medialnej (dziennikarstwo i komunikacja społeczna)”.
Program kierunku zapewnia studentowi wszechstronny rozwój. Obok kształcenia kierunkowego student realizuje program wybranej przez siebie specjalności.
Zasadniczym celem kształcenia na kierunku jest przygotowanie odpowiedzialnego, świadomego studenta do wejścia na rynek pracy.
Kadra naukowa jest wspierana przez grono praktyków. Program jest monitorowany, omawiany i aktualizowany po konsultacjach z Radą Przedsiębiorczości i dopasowywany do zmieniających się potrzeb rynku pracy.
Efekty uczenia się zostały zdefiniowane w obszarze wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
Kod efektu uczenia się | Efekty uczenia się | Odniesienie do charakterystyk Polskiej Ramy Kwalifikacji |
WIEDZA | ||
KD2_W01 | Ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych i humanistycznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk. | P7S_WG |
KD2_W02 | Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych a pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji komunikowania społecznego. | P7S_WG |
KD2_W03 | Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do krajowych i międzynarodowych systemów medialnych | P7S_WG, P7S_WK |
KD2_W04 | Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych, w tym pogłębioną wiedzę na temat więzi komunikacyjnych, zna rządzące nimi prawidłowości | P7S_WG, P7S_WK |
KD2_W05 | Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie struktur społecznych oraz zasadach jego funkcjonowania i komunikowania w życiu społecznym. | P7S_WG |
KD2_W06 | Zna w sposób pogłębiony wybrane metody | P7S_WG |
KD2_W07 | Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł organizujących struktury medialne i instytucje społeczne, w tym administracji publicznej oraz sektora mediów komercyjnych, a także o ich podstawach prawnych, metodach i sposobach działania. | P7S_WG |
KD2_W08 | Ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur i instytucji społecznych (w tym systemów medialnych oraz podmiotów stanowiących społeczne otoczenie tych systemów), zna rządzące nimi prawidłowości. | P7S_WG |
KD2_W09 | Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur, instytucji i więzi w obszarze komunikacji społecznej oraz o ich historycznej ewolucji. | P7S_WG, P7S_WK |
KD2_W10 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady | P7S_WG |
KD2_W11 | Zna zasady rozwoju przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu funkcjonowania systemów medialnych. | P7S_WG |
KD2_W12 | Ma wiedzę na temat psychologicznych aspektów komunikacji międzyludzkiej. | P7S_WG |
UMIEJĘTNOŚCI | ||
KD2_U01 | Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz rozpoznawać praktyczne znaczenie wzajemnych relacji między nimi. | P7S_UW |
KD2_U02 | Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania w praktyce przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych z punktu widzenia komunikacji społecznej oraz formułować własne opinie na ten temat. | P7S_UW |
KD2_U03 | Potrafi prognozować polityczne, gospodarcze i społeczne skutki zmian w strukturach medialnych i sposobach ich funkcjonowania. | P7S_UW |
KD2_U04 | Sprawnie posługuje się narzędziami z zakresu komunikacji społecznej i pracy dziennikarskiej w celu rozwiązania konkretnych problemów. | P7S_UW, P7S_UK |
KD2_U05 | Posiada poszerzoną umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych obszarach komunikacji społecznej i dziennikarstwa z uwzględnieniem umiejętności nabytych w trakcie praktyk zawodowych. | P7S_UW, P7S_UK |
KD2_U06 | Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu dotyczącego pracy dziennikarskiej. | P7S_UW, P7S_UU |
KD2_U07 | Posiada umiejętność przygotowania różnorodnych materiałów dziennikarskich i strategii komunikacyjnych. | P7S_UW, P7S_UK |
KD2_U08 | Posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w obszarze komunikacji społecznej i dziennikarstwa. | P7S_UW, P7S_UK |
KD2_U09 | Ma umiejętności językowe w zakresie przygotowania prac pisemnych w języku polskim i języku obcym właściwych dla kierunku dziennikarstwa i komunikacji społecznej. | P7S_UW, P7S_UK |
KD2_U10 | Ma umiejętności językowe w zakresie przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i języku obcym właściwych dla kierunku dziennikarstwa i komunikacji społecznej. | P7S_UW, P7S_UK |
KD2_U11 | Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnorodnych dyscyplin, w tym z psychologii i socjologii, w celu budowania konstruktywnej komunikacji interpersonalnej. | P7S_UW, P7S_UK |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
KD2_K01 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. | P7S_KO |
KD2_K02 | Potrafi współdziałać i pracować w grupach zawodowych i interdyscyplinarnych, przyjmując w nich różne role. Potrafi komunikować się w sposób przystępny i zrozumiały z osobami z różnych grup społecznych i zawodowych. | P7S_KO |
KD2_K03 | Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i przełożyć to na konkretne działania. | P7S_KO |
KD2_K04 | Posługuje się ogólną wiedzą z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej z zachowaniem zasad etyki właściwych dla swojej roli zawodowej. | P7S_KR |
KD2_K05 | Umie uczestniczyć w przygotowywaniu projektów z zakresu komunikacji społecznej i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności. | P7S_KO |
KD2_K06 | Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar praktyczny i interdyscyplinarny. | P7S_KK |
KD2_K07 | Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | P7S_KR |
Objaśnienie stosowanych oznaczeń:
KD2 – kod efektu uczenia się (K) dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (D)na II stopniu (2)
W – kategoria wiedzy w efektach uczenia się
U – kategoria umiejętności w efektach uczenia się
K – kategoria kompetencji społecznych w efektach uczenia się
01, 02, 03… – numer efektu uczenia się
P7S – poziom szósty Polskiej Ramy Kwalifikacji (tj. dla studiów II stopnia)
P7S_W – charakterystyki w zakresie wiedzy (+G – głębia i zakres, lub K – kontekst)
P7S_U – charakterystyki w zakresie umiejętności(+W – wykorzystanie wiedzy, lub K – komunikowanie się, lub O – organizacja pracy, lub U – uczenie się)
P7S_K – charakterystyki w zakresie kompetencji społecznych (+K – krytyczna ocena, lub O – odpowiedzialność, lub R – rola zawodowa)
III. Sposób weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych w trakcie całego cyklu kształcenia (opis procesu prowadzącego do uzyskania efektów uczenia się)
Przedmiotowe efekty uczenia się i formę ich weryfikacji określają prowadzący zajęcia.
Są one opisane w kartach przedmiotu. W karcie przedmiotu określony jest nakład pracy studenta niezbędny do zaliczenia przedmiotu wyrażony w punktach ECTS (1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom dydaktycznym).
Program studiów zakłada stosowanie różnych metod nauczania, które umożliwiają Studentowi osiągnięcie zdefiniowanych efektów uczenia się, jak: wykład (forma przekazywania wiedzy, podczas której często wykorzystuje się multimedia), ćwiczenia (forma zajęć, podczas której rozwijane są umiejętności praktyczne), lektorat (podnoszenie kompetencji językowych przy pomocy projektów, prezentacji, rozmów), seminarium dyplomowe (konsultacje z promotorem, dyskusje).
Weryfikacja odbywa się poprzez:
– prace etapowe (realizowane w trakcie studiów jak kolokwia, referaty, prezentacje, projekty, zbieranie danych, analiza, wykonywanie zadań domowych, praca w grupie poza zajęciami, przygotowanie do zajęć);
– zaliczenia i zaliczenia z oceną (kryteria oceniania uwzględnione w karcie przedmiotu);
– egzaminy z przedmiotu (forma ustna, pisemna, testowa lub praktyczna zawarta w
karcie przedmiotu);
– wymianę międzynarodową studentów (nabyta wiedza, umiejętności, kompetencje w kontekście pobytu w uczelni partnerskiej);
– praktyki studenckie (uzyskane efekty uczenia się podczas realizacji praktyk studenckich, weryfikacja następuje zgodnie z regulaminem praktyk i studenckich);
– proces dyplomowania (praca oceniana przez promotora i recenzenta, egzamin oceniany przez członków komisji).
Sylwetka absolwenta:
W ramach studiów II stopnia przyszły absolwent, pogłębia kształcenie oraz zdobywanie umiejętności w dziedzinie komunikacji. Jednocześnie poszerza swą wiedzę ogólną w zakresie, który będzie ściślej związany z jego pracą zawodową.
W trakcie praktyk przyszły absolwent pogłębia praktyczną wiedzę na temat tego sektora, w których zamierza prowadzić działalność zawodową.
W ramach uczestnictwa w seminarium magisterskim oraz w trakcie przygotowywania pracy magisterskiej przyszły absolwent samodzielnie (choć pod kierownictwem promotora) przygotowuje, opracowuje i rozwiązuje problem badawczy. Uczelnia wymaga, aby praca zawierała – w ustalonych proporcjach – zasób wiedzy ogólnej oraz zbudowane na jego podstawie samodzielne rozwiązanie problemu.
Absolwent przygotowany w ten sposób znajdzie pracę na szeroko rozumianym rynku otoczenia gospodarczego. Zdobyta w ten sposób wiedza i umiejętności tworzą także pomyślne perspektywy zawodowe na przyszłość.
Rok I
L.p. | Nazwa przedmiotu | Wykład | ćwiczenia | Konw. | Forma zaliczenia | Punty ECTS | ||
1. | Marketing | 10 | 10 | Egzamin | 4 | |||
2. | Psychologia społeczna | 10 | 10 | Egzamin | 4 | |||
3. | Komunikowanie międzynarodowe | 10 | 10 | Egzamin | 4 | |||
4. | Komunikowanie międzykulturowe | 10 | 10 | Egzamin | 4 | |||
5. | Teoria komunikowania masowego | 20 | Egzamin | 4 | ||||
6. | Reklama | 10 | 10 | Egzamin | 4 | |||
7. | Komunikacja społeczna w procesie zwalczania patologii (sp.) | 5 | 15 | Zal. (ocena) | 2 | |||
8. | Zarządzanie bezpieczeństwem społecznym (sp.) | 30 | Zal.(ocena) | 4 | ||||
Razem godzin 170 godziny zajęć | 75 | 75 | 20 | 30 | ||||
semestr 2
L.p | Nazwa przedmiotu | Wykład | ćwiczenia | Konw. | Forma zaliczenia | Punkty ECTS |
1. | Opinia publiczna | 18 | Egzamin | 5 | ||
2. | Ekonomika mediów | 10 | 10 | Zal. (ocena) | 3 | |
3. | Pragmatyka językowa | 10 | 10 | Zal. (ocena) | 3 | |
4. | Twórcze przywództwo (sp.) | 5 | 15 | Zal. (ocena) | 3 | |
5. | Rola mediów w kształtowaniu bezpieczeństwa publicznego (sp.) | 14 | Zal. (ocena) | 3 | ||
6. | Międzynarodowe stosunki polityczne | 15 | Egzamin | 4 | ||
7. | Lektorat j. angielskiego – poziom B2+ | 15 | Zal.(ocena) | 1 | ||
8. | Seminarium magisterskie | 40 | Zaliczenie | 8 | ||
Razem godzin 162 godziny zajęć | 48 | 49 | 65 | 30 | ||
Ogółem na I roku 332 godziny zajęć | 123 | 124 | 85 | 60 |
Przedmiot do wyboru za 8 ECTS
Seminarium magisterskie
II rok
semestr 3
Lp. | Nazwa przedmiotu | Wykład | Ćwiczenia | Konw. | Forma zaliczenia | Punkty ECTS |
1. | Prawo autorskie i prasowe | 20 | Egzamin | 3 | ||
2. | Komunikacja w negocjacjach | 10 | 10 | Zal. (ocena) | 3 | |
3. | Przedmiot do wyboru | 20 | Zal. (ocena) | 2 | ||
4. | Przedmiot do wyboru | 20 | Zal. (ocena) | 3 | ||
5. | Przedmiot do wyboru | 20 | Zal.(ocena) | 3 | ||
6. | Przedmiot do wyboru | 20 | Zal.(ocena) | 3 | ||
7. | Lektorat j. angielskiego – poziom B2+ | 15 | Egzamin | 2 | ||
8. | Seminarium magisterskie | 40 | Zaliczenie | 12 | ||
9. | Studenckie praktyki zawodowe | 360 | Zaliczenie | 12 | ||
Razem 535 godzin zajęć | 40 | 430 | 65 | 1 egz. | 43 | |
Ogółem na II roku 535 godziny zajęć | 40 | 430 | 65 | 43 | ||
Ogółem w trakcie studiów 867 godzin zajęć | 163 | 554 | 150 | 103 |
Przedmiot do wyboru za 2 ECTS
Społeczne oddziaływanie mediów
Specyfika mediów lokalnych
Przedmioty do wyboru za 3 ECTS
(3 przedmioty z zaproponowanych)
Wystąpienia publiczne
Projektowanie warsztatów i szkoleń
Human Resources
Psychologia ludzkiego błędu
Człowiek w sytuacjach granicznych
Dialog wspierający relacje w sytuacjach kryzysu
Przedmiot do wyboru za 12 ECTS
Seminarium magisterskie
I rok
1 semestr
L.p. | Nazwa przedmiotu | Wykład | Ćwiczenia | Konw. | Forma zaliczenia | Punkty ECTS |
1. | Marketing | 10 | 10 | Egzamin | 4 | |
2. | Psychologia społeczna | 10 | 10 | Egzamin | 4 | |
3. | Komunikowanie międzynarodowe | 10 | 10 | Egzamin | 4 | |
4. | Komunikowanie międzykulturowe | 10 | 10 | Egzamin | 4 | |
5. | Teoria komunikowania masowego | 20 | Egzamin | 4 | ||
6. | Reklama | 10 | 10 | Egzamin | 4 | |
7. | Negocjacje i mediacje | 5 | 15 | Zal. (ocena) | 2 | |
8. | Psychologia różnic indywidualnych | 30 | Zal.(ocena) | 4 | ||
Razem 170 godzin zajęć | 75 | 75 | 20 | 30 |
2 semestr
L.p | Nazwa przedmiotu | Wykład | Ćwiczenia | Konw. | Forma zaliczenia | Punkty ECTS |
1. | Opinia publiczna | 18 | Egzamin | 5 | ||
2. | Ekonomika mediów | 10 | 10 | Zal. (ocena) | 3 | |
3. | Pragmatyka językowa | 10 | 10 | Zal.(ocena) | 3 | |
4. | Wprowadzenie do coachingu | 5 | 15 | Zal.(ocena) | 3 | |
5. | Psychologia pracy z grupą | 14 | Zal.(ocena) | 3 | ||
6. | Międzynarodowe stosunki polityczne | 18 | Egzamin | 4 | ||
7. | Lektorat j. angielskiego – poziom B2+ | 15 | Zal.(ocena) | 1 | ||
8. | Seminarium magisterskie | 40 | Zaliczenie | 8 | ||
Razem godzin 165 godziny zajęć | 51 | 49 | 65 | 3 egz. | 30 | |
Ogółem na I roku 335 godziny zajęć | 126 | 124 | 85 | 60 |
Przedmiot do wyboru za 8 ECTS
seminarium magisterskie
II rok
3 semestr
Lp. | Nazwa przedmiotu | Wykład | ćwiczenia | Konw. | Forma zaliczenia | Punkty ECTS |
1. | Prawo autorskie i prasowe | 20 | Egzamin | 3 | ||
2. | Społeczne oddziaływanie mediów | 20 | Zal.(ocena) | 2 | ||
3. | Psychologia przywództwa i mentoring | 10 | 10 | Zal.(ocena) | 3 | |
4. | Przedmiot do wyboru | 20 | Zal.(ocena) | 3 | ||
5. | Przedmiot do wyboru | 20 | Zal.(ocena) | 3 | ||
6. | Przedmiot do wyboru | 20 | Zal.(ocena) | 3 | ||
7. | Lektorat j. angielskiego – poziom B2+ | 15 | Egzamin | 2 | ||
8. | Seminarium magisterskie | 40 | Zaliczenie | 12 | ||
9. | Studenckie praktyki zawodowe | 360 | Zaliczenie | 12 | ||
Razem 535 godzin zajęć | 40 | 430 | 65 | 43 | ||
Ogółem na II roku 535 godziny zajęć | 40 | 430 | 65 | 43 | ||
Ogółem w trakcie studiów 870 godzin zajęć | 166 | 554 | 150 | 103 |
Przedmiot do wyboru za 2 ECTS
Społeczne oddziaływanie mediów
Specyfika mediów lokalnych
Przedmioty do wyboru za 3 ECTS
(3 przedmioty z zaproponowanych)
Wystąpienia publiczne
Projektowanie warsztatów i szkoleń
Human Resources
Psychologia ludzkiego błędu
Człowiek w sytuacjach granicznych
Dialog wspierający relacje w sytuacjach kryzysu
Przedmiot do wyboru za 12 ECTS
Seminarium magisterskie
W programie studiów zawarte są obowiązkowe praktyki zawodowe w wymiarze 3 miesięcy (min. 360 godzin) zarówno dla studiów stacjonarnych jak i niestacjonarnych. Celem praktyki jest przygotowanie się do wejścia na rynek pracy przez ugruntowanie zdobytej na studiach wiedzy, poszerzenie umiejętności i kompetencji społecznych. Praktyki są ukierunkowane na przyszłą pracę zawodową (poznanie oczekiwań rynku pracy, pracodawców). Na studiach stacjonarnych praktyki są realizowane w następujących po sobie częściach. Na studiach niestacjonarnych praktyki mogą być realizowane w sposób ciągły. Miejsce i wykonywane obowiązki w trakcie odbywania praktyk muszą być zgodne z efektami kształcenia, które są weryfikowane przez dziekana. Przebieg praktyki jest dokumentowany w karcie praktyk i harmonogramie realizowanych zadań. Uczelnia może rekomendować podmioty, w których studenci mają możliwość realizacji praktyk przy jednoczesnym zachęcaniu do samodzielnego rozpoznawania możliwości odbycia praktyk i zapoznania się z ofertą rynku pracy.