Komunikacja w medycynie

  • Specjalność na studiach I stopnia na kierunku: dziennikarstwo i komunikacja społeczna
  • 3 lata, 6 semestrów
  • Tryb stacjonarny/niestacjonarny

Komunikacja w medycynie to innowacyjna specjalność na studiach I stopnia przygotowująca studentów do kompetentnego doradzania podmiotom opieki zdrowotnej oraz zarządzania ich komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną. Studenci zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności z zakresu komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w ujęciu wieloliniowym.

Pierwsza z linii to relacja personel medyczny – pacjenci. Na zagadnienia wchodzące w zakres tego modułu zostanie położony szczególny akcent. Twórcy i kadra kierunku jako członkowie personelu, a zarazem także osoby będące nieuchronnie w roli pacjentów pragną rozwinąć u słuchaczy istotną wrażliwość na tę problematykę. Proces leczenia to poza odpowiednio dobraną kuracją – również odpowiednie zakomunikowanie zaleceń, co bywa udziałem zarówno lekarzy, jak i pielęgniarek i farmaceutów. Kolejna z linii dotyczy personelu i komunikacji wewnątrzorganizacyjnej na wszystkich szczeblach. Następna z linii komunikacji polega na kontaktach ośrodków opieki zdrowotnej z otoczeniem. Jest to więc informowanie o bieżącej sytuacji zarówno placówki jako takiej, jak i w stopniu wskazanym i możliwym – o stanie osób leczonych. 

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 unaoczniła z całą mocą, jak ważna jest sprawna komunikacja w ochronie zdrowia. Uchybienia w jej zakresie mogą prowadzić nie tylko do nieporozumień, ale również masowej paniki.

Studenci zostaną wyposażeni także w solidną wiedzę z zakresu zdrowia publicznego, w tym przede wszystkim systemu opieki zdrowotnej, jak również systemów państw Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych. Wiedza ta stanowić będzie fundament niezbędny do sprawnego poruszania się w meandrach codzienności polskiej medycyny. Poznają także podstawowe koncepcje zarządzania w systemie opieki zdrowotnej, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
Ważnym elementem kształcenia w ramach tej specjalności będą marketingowe i technologiczne aspekty usług medycznych. Studenci poznają aktualnie funkcjonujące w polskich placówkach narzędzia teleinformatyczne oraz strategie komunikowania prowadzone za ich pośrednictwem.
Tak kompleksowo ujęte kształcenie przygotuje absolwentów do prowadzenia szkoleń i warsztatów dla personelu medycznego, świadczenia usług doradczych oraz piastowania funkcji menedżerskich w zakresie komunikacji w opiece zdrowotnej.

Czy wiesz, że…

  • zadanie pacjentowi pytania, czy w razie braku możliwości przyjścia na wizytę, poinformuje o tym personel – sprawia, że liczba absencji spada o 57% w porównaniu do komunikatu niemającego formy pytającej?
  • innowacyjna specjalność o unikalnym na skalę kraju programie
  • studia odpowiadające na potrzeby współczesnych wyzwań
  • studia dziennikarskie o najdłuższej tradycji wśród uczelni niepublicznych w tej części Polski
  • studia o profilu praktycznym wyposażające słuchaczy w konkretne umiejętności
  • kadra wysokiej klasy specjalistów, praktyków w swoich dziedzinach – medyków, dziennikarzy, psychologów, managerów, trenerów komunikacji
  • interdyscyplinarny charakter studiów
  • tworzenie własnych prac projektowych pod bezpośrednią opieką wykładowców
  • Doradcy ds. komunikacji
  • Managerowie ds. komunikacji w placówkach opieki zdrowotnej
  • Specjaliści od PR
  • Copywriterzy
  • Dokumentaliści
  • Dziennikarze
  • Managerowie kreatywni
  • Pracownicy instytucji kultury i sztuki
  • Prezenterzy radiowi i telewizyjni
  • Redaktorzy czasopism branżowych
  • Reportażyści
  • Reporterzy
  • Specjaliści od PR
  • Trenerzy komunikacji
  • Komunikacja niewerbalna
  • Komunikacja z pacjentem
  • Komunikacja wewnętrzna w organizacji
  • PR placówki medycznej
  • Edukacja zdrowotna i profilaktyka
  • Psychologia zdrowia
  • Zdrowie publiczne
  • Prawo w medycynie
  • Marketing usług medycznych
  • Analiza dyskursu medialnego
  • Dziennikarstwo prasowe
  • Dziennikarstwo radiowe
  • Dziennikarstwo telewizyjne
  • Ekonomika mediów
  • Komunikowanie międzynarodowe
  • Kulturowe oddziaływanie mediów
  • Metodologia pisania prac magisterskich
  • Metody badań medioznawczych
  • Międzynarodowe stosunki gospodarcze
  • Międzynarodowe stosunki polityczne
  • Opinia publiczna
  • Marketing
  • Pragmatyka językowa
  • Prawo autorskie
  • Psychologia kompetencji społecznych
  • Psychologia społeczna
  • Reklama
  • Specyfika mediów lokalnych
  • Społeczne oddziaływanie mediów
  • Stosunki międzykulturowe
  • Teoria komunikowania masowego
  • Warsztat rzecznika prasowego

Uczelnia:

Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych to jedna z najstarszych niepublicznych uczelni w Wielkopolsce, która dzięki wysoko wykwalifikowanej kadrze od prawie ćwierć wieku kształci specjalistów w swoich obszarach. Nasi absolwenci to redaktorzy lokalnych i ogólnopolskich mediów, adwokaci, prokuratorzy i sędziowie, artyści, architekci, projektanci, właściciele galerii i znawcy sztuki. Uczelnia mieści się w samym sercu Poznania, w nowoczesnym gmachu Międzynarodowych Targów Poznańskich, naprzeciwko Dworca PKP i Galerii Avenida. Wnętrza Uczelni ozdabiają liczne dzieła sztuki, autorstwa studentów i pedagogów Wydziału Artystycznego. WSUS to marka o ugruntowanej, niezmiennej pozycji, ceniona przez studentów oraz pracodawców.