Komunikacja w medycynie to innowacyjna specjalność na studiach I stopnia przygotowująca studentów do kompetentnego doradzania podmiotom opieki zdrowotnej oraz zarządzania ich komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną. Studenci zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności z zakresu komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w ujęciu wieloliniowym.
Pierwsza z linii to relacja personel medyczny – pacjenci. Na zagadnienia wchodzące w zakres tego modułu zostanie położony szczególny akcent. Twórcy i kadra kierunku jako członkowie personelu, a zarazem także osoby będące nieuchronnie w roli pacjentów pragną rozwinąć u słuchaczy istotną wrażliwość na tę problematykę. Proces leczenia to poza odpowiednio dobraną kuracją – również odpowiednie zakomunikowanie zaleceń, co bywa udziałem zarówno lekarzy, jak i pielęgniarek i farmaceutów. Kolejna z linii dotyczy personelu i komunikacji wewnątrzorganizacyjnej na wszystkich szczeblach. Następna z linii komunikacji polega na kontaktach ośrodków opieki zdrowotnej z otoczeniem. Jest to więc informowanie o bieżącej sytuacji zarówno placówki jako takiej, jak i w stopniu wskazanym i możliwym – o stanie osób leczonych.
Pandemia wirusa SARS-CoV-2 unaoczniła z całą mocą, jak ważna jest sprawna komunikacja w ochronie zdrowia. Uchybienia w jej zakresie mogą prowadzić nie tylko do nieporozumień, ale również masowej paniki.
Studenci zostaną wyposażeni także w solidną wiedzę z zakresu zdrowia publicznego, w tym przede wszystkim systemu opieki zdrowotnej, jak również systemów państw Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych. Wiedza ta stanowić będzie fundament niezbędny do sprawnego poruszania się w meandrach codzienności polskiej medycyny. Poznają także podstawowe koncepcje zarządzania w systemie opieki zdrowotnej, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
Ważnym elementem kształcenia w ramach tej specjalności będą marketingowe i technologiczne aspekty usług medycznych. Studenci poznają aktualnie funkcjonujące w polskich placówkach narzędzia teleinformatyczne oraz strategie komunikowania prowadzone za ich pośrednictwem.
Tak kompleksowo ujęte kształcenie przygotuje absolwentów do prowadzenia szkoleń i warsztatów dla personelu medycznego, świadczenia usług doradczych oraz piastowania funkcji menedżerskich w zakresie komunikacji w opiece zdrowotnej.